Wednesday, December 4, 2013

Chapter 7: KB – KL – Melbourne – Swanhill – Robinvale

Pertama sekali, gua tanya member gua yang Belajar di Melbourne, dekat mana biasanya Rakyat Malaysia bekerja di Australia. Jawab member gua, bukan Rakyat Malaysia je... Rakyat dari Negara China, Indonesia, Vietnam & Asia kebanyakannya bekerja di merata-rata tempat di Australia terutamanya di kawasan lading-ladang sekitar Australia. Paling dekat dengan Melbourne ialah di Robinvale, Swanhill lebih kurang 500 kilometer dari Melbourne.

Kebetulan pulak member gua ada kenalan yang bekerja dekat kawasan tu. Jadi gua mintak member gua uruskan biar gua sampai dekat sana untuk dapat sendiri pengalaman kerja dalam ladang.

Tak sampai sehari, semua dah selesai. Jadi pagi esok 30hb. November gua akan gerak ke Robinvale.

Lepas Solat Subuh esoknya gua jalan kaki dari Hotel ke Southern Cross Station Untuk naik Train jam 8:36 pagi ke Swanhill yang jaraknya lebih kurang 300 kilometer dari Melbourne.

Gua beli tiket dekat kaunter V-Line dengan harga AUD35.80 tempat duduk gaya bebas. Bagusnya service dekat sini, penjuaal tiket akan tanya destinasi kita seterusnya selepas Swanhill, bila gua cakap nak ke Robinvale, dia terus cakap dekat gua yang gua kena naik bas dari Swanhill ke Robinvaleyang jaraknya lebih kurang 150 kilometer dari Swanhill & dia jugak bagitau gua, gua boleh beli terus tiket bas dekat kaunter tu sekarang.

Malaysia kena praktik jugak amalan macam ni untuk memudahkan pergerakkan Pelancong & jugak Warga tempatan.

Jadi gua beli terus tiket bas dekat kaunter tu yang harganya AUD16.40.

Lepas bayar harga Total Tiket, penjual tiket serah tiket kemudian mintak gua periksa tiket gua betul atau tak Perjalanan, Harga & Masa. Lepas gua sahkan semuanya okay, dia serahkan duit baki gua & mintak gua kira cukup atau tak. Praktikal yang bagus.

Paling bagus lepas dah selesai semua urusan tiket, penjual tiket tu terus guide gua macam mana nak ke Platform tempat gua akan naik Train, bagitau gua dekat mana kiosk terdekat & dekat mana tandas terdekat.
Terbaekkk service dekat sini.

Dari kaunter gua ke kiosk terdekat untuk shoping bekalan makanan atas Train & Bas kemudian terus gerak ke Platform.

Seterusnya gua meneruskan perjalanan sejauh lebih kurang 300 kilometer dari Melbourne ke Swanhill...


Gua sharekan gambar-gambar dari atas Train yang sempat gua snap sepanjang perjalanan...

Lembu-lembu dipadang ragut... Tak de beza dengan lembu-lembu di Malaysia.

Biasa gua tengok mende-mende macam ni dal filem seram omputih je, 
Rumput berbelang-belang... Boleh nampak wap panas dari jauh.
Ladang Anggur... Seluas mata memandang...

Bersambung...

2 comments:

Bro Yus said...

Apa syarat umur nak ke sana bro?

Mr Joker said...

X de syarat umur bro...