Tuesday, December 17, 2013

Hijrah 4: Alah Bisa, Tegal Biasa...

Jam 3:30 pagi gua sedar dari tidur... Pertama sekali gua buat – layan sakit badan... Gua teringat kisah Sultan Muhammad Al-Fateh, pembuka Kota Konstantinople & gua terfikir... Macam mana Muhammad Al-Fateh & para Tentera beliau masa berperang boleh mantain tenaga..? Siang berperang lawan musuh, malam beribadat, tak pernah tinggal Solat Wajib & Solat Tahajud... Hebat beb...

Gua kuatkan diri ambik wudhu, solat tahajud & solat hajat lepas tu terus sambung Solat Subuh. Selesai semua tu gua letak kepala sebelum bangun semual siap-siap untuk hari kedua “peperangan” gua dalam ladang anggur...

Hari kedua gua buat covering, pagi jam 6:45 gua & team gua dah terpacak dekat ladang... Tepat jam 7:00 pagi tractor mula bergerak. Gua dah siap dengan harvest berisi paku seberat lebih kurang 3kg dekat pinggang gua, glove berbalut salotape & tangan & jugak badan yang sakit-sakit akibat kerja-kerja covering semalam yang memang mustahil akan hilang dalam masa semalaman.

Start kerja gua dah rasa balik seksa semalam, malah hari ni terasa lebih seksa sebab dari awal buat kerja segala kuku, jari, tangan & badan memang dah sakit-sakit. Gua cuba lawan rasa sakit tu, perit beb... alam kepala gua terbayang Buruh Paksa yang buat Landasan Keretapi Maut dekat Burma masa zaman Tok Nenek kita dulu.

Dalam masa setengah jam, rasa sakit tu hilang dengan sendiri... Langsung tak de rasa sakit, lenguh atau apa-apa rasa seksa. Gua dengan team gua dah boleh buat kerja macam biasa & keadaan tu berlanjutan sampai habis waktu kerja.

Gua tak pasti macam mana semua rasa sakit tu boleh hilang macam tu je. Mungkin jugak sebab “senaman” awal pagi – Solat beberapa raka’at, tertib masa solat, berdiri tegak, rukuk, berdiri tegak, sujud, duduk antara dua sujud, rukuk blab la bla – Senaman terbaik yang kita belajar dari kecik tapi jarang kita amalkan bila umur makin meningkat & kadang-kadang dah tua Bangka pun kita tak amalkan...

Banyak lagi rahsia alam yang ada dalam Al-Qur’an yang kita tak tau & kita belum teroka sebab kita – “MALAS”.

“Sembahyanglah kamu sebelum kamu di Sembahyangkan” – Motivasi pagi buat diri gua sendiri & semua pembaca setia gua...

Subhanallah, Walhamdulillah, Wala’ilahaillallah, Allahuakbar...


Bersambung...

No comments: