Monday, December 2, 2013

Chapter 5: 4 Musim Sehari di Melbourne...

Hari ke-2 gua mendarat di Melbourne, gua teruskan kembara gua meninjau kelainan & keunikan Bandaraya di bawah pemerintahan bukan Islam...

Perbezaan waktu Melbourne dengan Malaysia ialah 3 jam. 3 jam Melbourne mendahului waktu Malaysia.
Waktu Solat Subuh dekat Melbourne ialah seawal jam 3:30 pagi & waktu syuruk lebih kurang jam 6:00 pagi... Maknanya waktu subuh di Melbourne lebih panjang berbanding di Malaysia.

Malam ke-2 gua berada di Melbourne, gua diterjah cuaca serendah 6 darjah celcius. Sejuk sampai ke tulang.

Gua teringat masa gua sembang dengan Pegawai Imigresen dekat airport tempohari. Dia bagi sikit tips untuk gua bila dia tau keperluan gua untuk update cuaca sebelum kemana2 bagi memudahkan kerja2 photography gua, katanya – “We have Crazy Weather here, anytime it’ll be raining, anytime it’ll be hot, anytime it’ll be hard win... So don’t expect that u’ll have a good weather anytime or anywhere... Wish u “Luck”.
Yup... Memang betul2 harapkan nasib je dekat sini.

Malam dibantai suhu serendah 6’, pagi dibantai angin sejuk, tengahari hujan lebat, petang panas matahari tapi dibayu angin sejuk... Nasib baik awal2 gua dah jinakkan diri gua dengan supplement Vitamin.

1 benda gua perhati dekat Bandaraya Melbourne, penggunaan kenderaan persendirian amat2 kurang. Kebanyakan Warga lebih senang menggunakan Public Transport & factor utamanya memang lu boleh tengok sebab apa.


Public Transport dekat sini sangat2 tersusun jadualnya & lu x payah tunggu lebih dr 10 minit untuk kemana2. Light Train, Bas, Teksi sentiasa ada dimana2 & paling best, ada perkhidmatan Kereta Kuda pusing Bandaraya Melbourne & Guidenya ialah para “Cowboy” & “Cowgirl”.

Warga Melbourne jugak gua tengok cenderung berbasikal kemana2 & perkhidmatan sewa Basikal di tengah Bandaraya Melbourne pun ada disediakan. Kalau dekat Malaysia gua ingat x tahan lama, paling lama 2 jam Basikal semua lesap kena curi dekat Mat Gian.


Faktor kebersihan jugak gua tengok sangat2 diambil berat Pihak Bandaraya Melbourne. Pekerja2 “Cleaner” sentiasa ada dimana2, kenderaan kecil pencuci jalan pun sentiasa mundar-mandir mencuci kaki lima jalanraya & jugak kaki lima kedai2 sekitar Bandaraya Melbourne.


Gua nak ambik kesempatan dekat sini masuk sikit bab “Politik”. Selama gua berada di Australia, gua x Nampak pun adanya longkang dimana2. Tapi dalam keadaan cuaca gila yang hujannya turun sukahati mak bapak dia je, air x pernah bertakung dimana2 kakilima atau jalanraya sekitar Bandaraya Melbourne.

Gua percaya adanya system saliran yang baik disini. Ada baiknya pihak Pemerintah Negara Malaysia terutama yang berkenaan dengan Jabatan Saliran buat lawatan & belajar macam mana Pihak Bandaraya Melbourne urus system saliran mereka.

Kedudukan Bandaraya Melbourne hampir dengan pantai, ada sungai tapi gua x pernah dengar Bandaraya Melbourne dinaiki air atau ada masalah takungan air di tepi2 jalan atau kakilima.

Ok bro... Dah nak masuk waktu Maghrib... Gua stop dekat sini dulu...


Bersambung...

No comments: