Monday, December 23, 2013

Racun 3: “Semuanya Beres...!”

Ejen: “Transport, Tempat Tinggal, Kerja semua dah standby... Semuanya dah beres... Kira lu sampai je, boleh terus start kerja. Kalau lu rajin, hari ni sampai, esok boleh terus start kerja, kalau lu nak rehat dulu sehari pun tak de hal... Lu sampai, lu rehat sehari, esoknya baru lu start kerja”.

“Sekarang Cuma nk confirmation dari lu, nak stay dekat rumah, dalam cabin atau dalam caravan..? Kalau stay dekat rumah, sewa dalam AUD100-120 seminggu, Cabin AUD70-85 seminggu, Caravan paling murah... AUD70 je seminggu... Lu nak yang mana..? Gua nak booking untuk lu”.

Perantau: “Bagi gua yang murah skali la... Caravan... Sebab modal gua tak banyak... Lagipun gua datang dengan wife gua... Kira dalam caravan tu gua stay dengan wife gua je... Esok-esok income dah stabil baru gua decide balik nak pindah dekat rumah ke, cabin atau nak stay dalam caravan”.

Ejen: “Orait... Lu bankin dulu deposite dekat gua AUD100, gua nak bayar deposite rumah, balance lu bayar dekat gua bila lu sampai sini nanti”.

Tu antara conversation akhir antara kebanyakan ejen & bakal perantau.

Ni yang gua sebut “Janji Manismu”.

Hakikatnya

Sampai dekat Aussie, ikut guide yang ejen bagi... Sampai dekat tempat yang dijanji – “Indah Khabar Dari Rupa”.

Kata ejen, buat masa ni, lu stay dekat sini dulu, cabin dengan caravan dalam proses “upgrade”. Dalam seminggu lagi siap.


Ada banyak kes yang datang berpasangan – Suami & Isteri, terpaksa tinggal dalam 1 cabin seluas 10x10 kaki bersama dengan 4 lagi perantau lelaki. Lu bayangkan macam mana pasangan suami – isteri beragama Islam duduk berhimpit dalam 1 cabin sempit dengan 4 lagi perantau.

Macam mana nak hidup macam manusia normal..? Mandi, tukar baju, tidur, rehat blab la bla... Gua tak rasa keadaan tu “sukar” sangat bagi anak jantan. Tapi gua rasa ramai yang setuju kalau gua cakap, keadaan tu jadi “tak sukar” sebab “terpaksa”. Gua yakin 100%, kebanyakan yang terkena akan Nampak ejen tu “kecik” je... Kalau dekat Malaysia memang dah lama ejen makan pakai “straw”.

Gua bernasib baik, tak datang melalui ejen... Datang melalui kenalan & bila sampai dekat sini, terus duduk bawak kontraktor... Tapi sempat jugak merasa jadi “mangsa ejen”.

Kes gua unik sikit... Gua datang melalui kenalan gua, gua langsung tak de berhubung dengan mana-mana ejen baik masa gua di Malaysia, ataupun bila gua dah sampai ke Aussie... Gua Cuma berhubung dengan kenalan gua SAHAJA. Sampai dekat Robinvale pun yang pick-up gua ialah kontraktor yang ada dekat sini yang mana kenalan gua bekerja dibawahnya.

Tau-tau ada sorang ejen mengaku yang gua adalah “budak dia”. Tak perlu gua sebut nama. Tahap kencingan ejen tu pun bagi gua langsung tak terpercik ke muka gua sebab gua cepat dapat tau & terus gua setelkan dengan kontraktor yang pick-up gua masa gua mula-mula sampai... Jadi dalam masa tak sampai seminggu gua berjaya selamtkan diri gua dari jadi mangsa kencingan ejen.

Kehidupan ala-ala “PATI” di Malaysia yang gua cerita tadi berterusan selama beberapa minggu... Ada pasangan yang “balik awal” ke Malaysia sebab “kecewa” dengan “Janji Manis” ejen... Ramai lagi perantau yang ambik keputusan sama “Balik Awal” ke Malaysia lepas melalui pengalaman pertama yang agak “mengerikan”.

Ramai lagi perantau yang terus terkena dengan ejen sebaik saja mendarat ke bumi Aussie.

Gua dengar banyak cerita dari member-member yang gua jumpa di merata tempat yang gua jelajah... Ada 3 budak perempuan datang, salah sorang dari mereka dah bergelar ibu... Tinggalkan anak yang masih dalam buaian dengan harapan nak cari rezeki lebih di Aussie.

Tapi sebab salah cari ejen, sebaik saja mendarat di Bumi Aussie, terus tak dapat contact ejen... Mendarat di Gold Coast & hidup dalam keadaan terumbang ambing hampir seminggu tak tau mana nak pergi... Duit belanja yang dibawa dari Malaysia hampir RM4000 habis gitu je untuk tambang sebab ikut “wrong information” yang diberi oleh ejen sebelum sampai ke Bumi Aussie... Akhirnya balik ke Malaysia dengan bantuan kenalan-kenalan baru di Aussie yang simpati.

Ada berpuluh-puluh lagi kes, perantau kena kencing dengan “janji manis” – “Lu sampai je boleh terus start kerja”... Padahal bila sampai je, kerja tak ada... berhari-hari & kadang-kadang, berminggu-minggu tersadai dekat tempat berteduh... Dalam keadaan tu, duit asyik keluar je, credit nak kena sentiasa ada sebab sambil-sambil menganggur di ladang anggur, kena survey tempat kerja lain... Mana tau nasib baik... Perut mesti nak kena isi tiap-tiap hari, sewa cabin memang nak kena bayar tak kira lu kerja ke tak kerja.

Parah...

Kalau yang bernasib baik sikit macam gua, ada la sikit kerja... Tapi bukan tiap-tiap hari... Ada masanya dalam seminggu, 2 hari je kerja... Jadi waktu kerja yang “singkat” tu kami bantai kerja mengalahkan PATI dekat Malaysia sebab nak tamping kos hidup untuk hari-hari kami menganggur di ladang anggur.

Tu pengalaman paling berharga. Macam mana nak survive dalam keadaan lu duduk jauh dari kawan-kawan & keluarga lu di Malaysia. Duduk dekat sini kena ingat, anything happened to you – Orang lain bukan tak nak tolong, tapi kena faham, masing-masing kita berada jauh beribu batu dari keluarga, jadi bantuan yang mampu diberi – “sekadar mampu sahaja”. Jangan ambik hati dalam bab tu.

Bab kerja yang dijanji dengan bayaran AUD13 sejam paling murah – Lu simpan dalam kepala lu sampai bila-bila – Tanam Tebu di Tepi Bibir. Macam slogan “Janji Ditepati” Barisan Nasional. Langsung tak de beza.

Semua yang gua cerita dekat atas adalah apa yang berlaku Ladang Anggur sekitar Robinvale. Kalau tempat lain, ceritanya tak “Seneraka” ni. Rezeki ada dimana-mana. Itu janji Allah pada Hamba-hamba-Nya.

Member-member gua yang datang dengan gua semua dah tinggalkan Robinvale dengan 1001 kenangan pahit. Kalau lu tanya apa khabar Robinvale, lu akan dengar jawapan – “Aku dah tinggalkan kenangan di Robinvale & sekarang aku dah mulakan hidup baru ditempat baru”.

Sebab tu gua mulakan Pengalaman gua di Ladang Anggur Robinvale dengan kata-kata – “Welcome To The Hell” walaupun pada awalnya member gua tak setuju dengan gua.

Dalam tak setuju, member gua dah buktikan kata-kata gua dengan tidak terus tinggal di Robinvale tetapi memulakan hidup baru ditempat baru.

Bersambung...

No comments: