Monday, December 16, 2013

Hijrah 3: Hujan Emas Negeri Orang...

Hari ni kerja-kerja covering habis agak awal... Lebih kurang jam 4:00 petang waktu Australia.

Lepas selesai semua urusan, gua bukak laptop gua & online... Bukak Facebook gua, gua Nampak gambar dekat bawah ni di wall member gua...


Yup... Ni lah kenyataannya bila lu jadi Warganegara Malaysia & bekerja di Negara Malaysia terutama bagi golongan berpendapatan rendah & pertengahan. Hidup seharian dalam keadaan tertekan dihimpit kos sara hidup yang agak tak munasabah jika dibandingkan dengan pendapatan perkapita seisi rumah.

Komen Pak Menteri yang biasa kita dengar – “Kalau tak puas hati, sila keluar dari Negara Malaysia..!”

Gua dah sahut cabaran Pak Menteri, gua keluar dari Negara Malaysia kemudian mulakan hidup baru di Negara Kanggaro jauh beribu batu dari Negara Malaysia & setakat ni, gua sangat-sangat gembira & berpuas hati dengan kehidupan baru gua.

Hanya dengan bekerja sebagai “Buruh Ladang”, gua mendapat hasil pendapatan setinggi AUD127.50 sehari, kalau ditukar dalam bentuk “Ringgit Malaysia” (RM), gaji paling tinggi untuk sehari gua bekerja ialah sebanyak RM369.75.

Paling-paling bangsat kalau gua kerja main-main, gua dapat AUD35 sehari & kalau ditukar dalam bentuk “Ringgit Malaysia” (RM), gaji gua yang paling bangsat ialah sebanyak RM101.50 sehari.

Kos sara hidup dekat tempat gua kerja..?

Sewa Cabin/Caravan – AUD70/AUD85 seminggu
Makan minum – AUD35 seminggu

Bermakna 7 hari gua kerja paling bangsat tahap pemalas, gua dah boleh cover semua kos sara hidup gua untuk sebulan...

Kereta..? Member gua kerja dekat Bandar Melbourne, mampu memiliki 2 buah kereta, sebijik Skyline GT R-34 secondhand & sebijik Hyundai Sonata untuk ulang alik pergi kerja... 2-2 bijik kereta dibeli secara tunai lepas 6 bulan bekerja.

Member gua bukan Pegawai Bank, bukan anak Pak Menteri dekat Malaysia, bukan Bussinessman, bukan Doktor, bukan Proffesor & bukan jugak kerja dalam bidang Profesional dekat Bandar Melbourne...

Lu tau member gua kerja sebagai apa..?

Member gua cuma seorang CLEANER dekat sebuah Pejabat dalam Bandaraya Melbourne SAHAJA..!


Malaysia “SUCKS” under Barisan Nasional.

No comments: