Friday, December 20, 2013

Racun 2: Penganggur Terhormat Di Ladang Anggur

Pengalaman gua dekat Ladang Anggur bagu gua sangat-sangat berguna & sikit sebanyak dapat bantu sahabat-sahabat yang berhajat nak berhijrah mencari rezeki di Ladang Anggur.

Pertama yang selalu dibangkitkan tiap kali gua menulis tentang pengalaman gua di ladang anggur – “Bro... Lu yakin ke Ladang Anggur tempat lu kerja tu tak produce anggur untuk buat arak..? Kalau Ladang Anggur tu produce anggur untuk bikin arak, automatic semua yang kerja dekat situ dapat sikit saham akhirat & rezeki tak berkat bro... Rezeki HARAM..!”.

Terima kasih atas persoalan tu...

Memang bila gua mendarat dekat sini, itu yang mula-mula gua survey... Gua berkesempatan bersembang dengan salah sorang Mat Saleh yang kerja dekat sini & pernah memiliki Ladang Anggur sendiri.

Soalan cepumas gua dijawab dengan begitu detail sekali oleh Mat Saleh tu...

Ikut penerangan Mat Saleh tu, Ladang Anggur dekat kawasan sekitar Robinvale Cuma produce buah-buahan untuk makanan SAHAJA. Pertama, anggur untuk produce arak atau “Wine” lebih kecil buahnya tetapi sangat-sangat manis. Pokoknya pun tak ditanam dalam 1 barisan panjang macam yang kami tengok dekat sini.

Pokoknya ditanam sepohon-sepohon & cara penjagaannya tak serumit menjaga buah anggur untuk dibuat makan-makan. Buahnya tak perlu di “trimming”, daun-daunnya tak perlu dicabut bila buah dah nak masak & pokok-pokok anggur tersebut tak perlu dibuat “covering” untuk melindungi buah anggur dari terik matahari.

Kesimpulannya, kalau lu dapat offer kerja dekat ladang anggur, senang je lu nak tau rezeki lu nanti HALAL atau HARAM, cukup dengan lu pancing tukang offer tu dengan pertanyaan – berapa bayaran untuk buat trimming buah, berapa bayaran untuk cabut daun & berapa bauaran untuk buat covering. Kalau semua soalan lu tu tukang offer boleh jawab siap sebut bila musim-musim untuk buat semua kerja-kerja tu, In Shaa Allah rezeki lu nanti HALAL & diberkati-Nya...

“Pertanian itu Ibadah”, kerja dalam bidang pertanian adalah Ibadah. Pahalanya berganda, berbakti pada Bumi & 1 hari nanti In Shaa Allah, bumi Allah akan melindungi kita kembali.

Pengalaman gua dekat Ladang Anggur jugak menjelaskan bahawa kerja di Ladang Anggur TIDAK AKAN MENJANJIKAN pulangan yang lumayan macam yang diwar-warkan oleh kebanyakan ejen.

Musim terbaik untuk lu buat duit dekat Ladang Anggur ialah bila tiba musim “covering” & “Picking”.

Cuma untuk musim “covering”, lu kena kental... Kalau semangat & tenaga tak kuat, mintak maaf banyak-banyak, baik lu stay dekat Malaysia tunggu bantuan BR1M. TAPI, kalau lu kental & nekad nak bikin duit, badan mesti mau “fit” (bukan isap fit@dadah bro, kang gua sepak kang..!)...

Musim “covering”, kalau lu kental, lu boleh dapat habuan seminima AUD120 sehari, TAPI mesti mau cari ejen atau kontraktor yang bagus, kalau tak... Tenaga lu habis gitu je kena “pakai” dek ejen atau “kontraktor” jenis LINTAH DARAT.

Musim “Picking”, kalau kena dengan ejen atau kontraktor, lu boleh dapat habuan lebih... Biasanya bayaran paling tinggi untuk kerja-kerja “picking” ialah sebanyak AUD2.50 & bayaran paling rendah ialah sebanyak AUD1.80 sekotak... Kalau badan PERKASA, cuba bikin minimum 100 kotak sehari. Lu akan dapat gaji yang lebih tinggi dari Manager Bank di Malaysia.

Selain dari musim “covering” & “Picking”, kalau lu datang dekat Ladang Anggur, lu akan jadi Penganggur Terhormat Di Ladang Anggur.


Hari ni gua cerita Ladang Anggur je, esok-esok gua cerita Ladang lain pulak.


Bersambung...

No comments: