Thursday, December 5, 2013

Chapter 8: Swanhill & Robinvale – Pekan Koboi

Lebih kurang jam 12:00 tengahari Train gua sampai ke Pekan Swanhill. Yup... Pekan Swanhill tak de beza dengan Pekan-Pekan Koboi yang biasa kita tengok dalam filem-filem omputih... Korang biasa tengok filem Fast & Furious..? Rumah-rumah dekat sini sama je dengan rumah 215 yang jadi markas Geng-geng F&F.

Suasana dekat sini memang lengang tak macam dekat Malaysia. Nampak macam Bandar Mati. 2-3 hari gua dekat sini gua tengok suasana lengang macam ni adalah perkara normal disini.

Gua kemudiannya naik bas untuk ke Pekan Robinvale... Bas dekat sini tak de beza dengan bas-bas dekat Malaysia. Kalau beza pun, cara pemanduan. Dekat sini, pemandu-pemandu ikut law & sangat-sangat punctual.

Sampai masa bas gerak, dia akan gerak.

Setengah jam lepas bas bergerak, pemandu bas berhentikan bas di 1 Pump Station yang ada restoran. Pemandu bas maklumkan bas berhenti untuk rehat & makan-makan selama setengah jam. Pemandu bas mintak semua penumpang turun & lepas semua penumpang turun, enjin bas dimatikan & pintu bas dikunci rapat.




Setengah jam kemudian, pemandu bas datang & teruskan perjalanan ke Robinvale.

“Assalamu’alaikum... Abang dari Malaysia ek..?”, tiba-tiba sorang budak tegur gua dari belakang. Gua jawab salam budak kemudian yak an soalan dia.

Budak tu kemudian bangun & duduk sebelah gua. Macam-macam cerita gua dapat dari budak tu. Menarik. Budak tu dah “overstay” dekat Aussie lebih dari setahun. Banyak pengalaman dia sempat kongsi dengan gua. Bab kerja-kerja ladang buah, ladang sayur, Bandar & sekarang budak tu dalam perjalanan ke Midora.
Dekat sini dah jadi kebiasaan kalau mana-mana perantau sentiasa bertukar-tukar tempat kerja & biasanya perantau akan berhijrah bila dah habis “season” atau musim di mana-mana ladang tempat mereka bekerja.

Sejam setengah perjalanan, banyak info & pengetahuan yang gua dapat. Dapat kawan baru & sedar tak sedar, bas dah sampai ke Pekan Robinvale.


Gua kemudiannya call member yang gua dah contact sebelum ni maklumkan gua dah sampai Pekan Robinvale. 5 minit kemudian, member tadi sampai dengan sorang Contractor. Gua kemudiannya dibawak ke sebuah Pasaraya IGA berdekatan untuk beli barang-barang keperluan.

Belanja lebih kurang AUD40 dah dapat bekalan makanan untuk tempoh lebih kurang seminggu.
Gua kemudiannya dibawa ke tempat penginapan. Sebelum tu gua dibawak pusing-pusing ke kawasan ladang. Ikut perbualan gua dengan contractor yang ambik gua, dekat kawasan ni ada 1 Syarikat pemilik ladang terbesar di Robinvale... Luasnya ladang milik Syarikat tu lebih dari 3,500 ekar.

Pergh... Lebih kurang luas Bandar Kemaman, Terengganu beb...

Bersambung...

No comments: