Friday, December 13, 2013

Hijrah 1: Jauh Berjalan, Luas Pengalaman...

Asalnya masa di Malaysia, gua langsung tak de perancangan untuk ke Australia. Habis PRU-13 Memang gua dah niat nak cari kerja.

Pertama sekali gua contact member gua yang sama-sama kerja dalam Industri Oil & Gas di Kemaman, Terengganu dulu. Member gua bagi Greenlight... On... Tak sampai seminggu lepas tu Majikan Lama gua dekat Kemaman, Terengganu dulu call gua & terus offer gua kerja semula dengan Company lama dulu lepas dengar gua nak balik kerja dalam bidang Oil & Gas semula.

Deal... Gua siap barang-barang gua & buat persiapan untuk berhijrah kembali ke kerja lama gua. Oil & Gas. Tiba-tiba datang member gua yang sama-sama dalam Group Politik di Kelantan ajak gua berhijrah ke Aussie dengan tawaran yang agak menarik.

Semua rancangan gua ke Kemaman, Terengganu gua cancelkan & gua tukar rancangan untuk berhijrah ke Australia. 2-3 orang member gua di Kelantan dengar rancangan gua kemudiannya berminat untuk ikut sama berhijrah ke Negara Kanggaroo & akhirnya kesemua kami berlapan berada Australia mencari peluang muai rezeki disini.

Lepas 2 minggu berada di Robinvale, member gua yang mula-mula ajak gua berhijrah kesini dengan 4 orang ahli keluarganya memikul beg keluar dari Robinvale menuju ke Melbourne mencari peluang bekerja ditempat lain setelah tak berpuas hati dengan bayaran gaji yang diterima disini.

Tinggal kami berlima meneruskan usaha membanting tulang mencari rezeki yang dijanji-Nya disini.

Pagi esok, 2 lagi member gua yang sama-sama berhijrah kesini bersama gua & sorang lagi member yang baru kami kenal disini juga dari Kelantan akan meninggalkan tempat ini... Keluar dari Robinvale menuju ke New South Wales selepas mendapat tawaran bekerja di sana.

Jadi sekarang dalam team gua, yang tinggal gua sorang je dekat Robinvale...

Gua..?


Gua akan teruskan kerja gua dekat sini sampai gua selesai & puas-hati dengan apa yang gua cari.


Pengalaman. Banyak lagi yang perlu gua belajar disini......

No comments: