Sunday, December 1, 2013

Chapter 4: Australia Lebih “Islamik” dari Negara Islam Malaysia.

Memang sebelum ke Australia lagi gua dah tanam dalam kepala otak gua nak buat survey kehidupan social di Negara bukan Islam & buat perbandingan dengan Negara Islam Malaysia.

Pertama sekali gua ambik kesempatan masuk ke 7E & perkara pertama gua buat bila gua masuk 7E ialah tuju ke peti jualan minuman dalam 7E.

Hampir 10 biji kedai 7E gua masuk & apa yang gua tengok, ada perbezaan ketara dengan 7E di Malaysia di mana semua 7E x de jual minuman beralkohol & dekat kaunter x de jual kondom.

Gua sempat sembang dengan 2-3 orang cashier, kebanyakannya warganegara Malaysia yang bekerja di Australia.

Undang2 & praktikal yang baik. Di Melbourne, jualan minuman keras secara terbuka adalah DILARANG SAMA SEKALI. Jualan minuman keras hanya dibenarkan di Permis2 yang 100% menjual minuman keras & kalau ada pelanggan nak mentekedarah minuman keras, SAMASEKALI x boleh minum di tempat terbuka KECUALI di tempat2 yang dikhaskan.

Kedai2 yang jual minuman keras akan bungkus minuman keras yang dibeli pelanggan dengan begitu rapi sekali sampai korang x kan tahu apa yang ada dalam bungkusan kertas atau plastik.

Paper Beg atau Plastik pembungkus pun x de langsung logo Minuman Keras untuk tujuan pengiklanan.
1 perkara lagi gua perhati selama 2-3 hari gua di Bandar Melbourne, lepas waktu maghrib kalau kita pusing2 Bandar Melbourne, kita x kan dengar bunti dentum2 Pusat Hiburan, Bar atau Disco sebagaimana kalau kita berada di Kuala Lumpur atau Johor Bahru.

Korang x kan senang2 jumpa Pusat Hiburan atau Disco. Kebanyakannya berada dalam Permis bawah tanah atau tingkat atas Kedai tanpa Signboard2 besar bagai untuk pengiklanan.

Dekat sini gua rasa malu jadi rakyat Malaysia yang pemerintahnya mengaku Malaysia adalah Negara Islam. Sembang je beb...

Bandar Melbourne adalah Bandar hidup. Waktu siang sibuk dengan manusia yang bekerja & jugak Tourist, waktu malam sibuk dengan Tourist yang x de tempat penginapan merayau2 kesana kemari.


Tapi sepanjang masa tu, gua x jumpa couple2 yang beromen dekat lokasi awam.Berbeza dengan Malaysia. Sepanjang masa, sentiasa ada couple2 yang bermanja2 dekat mana2 x kira tempat.

Nak x nak, gua terpaksa bersetuju bahawa Australia lebih “Islamik” dari Negara Islam Malaysia.

Bersambung...

No comments: