Saturday, December 7, 2013

Chapter 10: Dari “Photojournal” ke “Buruh Ladang”...

“Besok pagi jam 5:30 semua mesti standby ahhh...”... Tu pesan Supervisor sebelum kami tidur.

Pagi jam 3:45 Supervisor kejutkan semua pekerja, yang ditugaskan memasak, bertungkus lumus memasak dekat Kitchen, yang lain ikut giliran mandi dalam cuaca dingin serendah 9’ celcius.

Jam 4:10 minit masuk waktu Solat Subuh, pakat-pakat Solat Subuh. Tepat jam 5:30 van dah sampai untuk pickup kami ke Ladang.

Paling lewat, jam 6:00 pagi semua pekerja dah masuk ke Ladang... Tokey Ladang yang kami panggil “Stone Cold” terjegat siap nak bagi arahan apa kerja yang kami perlu buat untuk hari tu.

Maka bermulalah pengalaman baru gua dari Photojournal ke Buruh Ladang...

Kerja pertama gua di Bumi Kanggaroo ialah “Trimming” buah Anggur.

Setiap “Bunch” Anggur mesti ditrim supaya tak “serabai” & jadi “sejambak” macam yang dijual di pasaraya-pasaraya.

Untuk “beginner” macam gua, supervisor tugaskan 2 orang untuk buat 1 row... “Row”..?

Gua kasi sikit detail...

“Bunch of grapes” merujuk kepada “setangkai anggur”.

“Row” merujuk kepada “Barisan Pokok”.

Setiap “row” mengandungi lebih kurang 80-125 pokok anggur.

Jadi gua & partner gua kena trim buah anggur dalam 1 row, gua trim sebelah kanan row, partner gua trim sebelah kanan row. Setiap bunch diperiksa 1 persatu & tak leh tertinggal untuk trimming. Kalau Supervisor tengok ada yang tertinggal, korang kena start balik dari awal row.

Dekat sini ada percanggahan maklumat. Ada ejen yang janjikan gaji “hourly” pada bakal pekerja yang deal dengan ejen. Pengalaman gua dekat sini, untuk kerja trimming, TAK KAN ADA PAYMENT IKUT HOURLY.

Untuk kerja-kerja trimming buah, kami dibayar paling rendah 30sen sepokok & paling tinggi 55sen sepokok. Untuk “beginner” macam gua, paling tinggi Cuma dapat siapkan 1 ROW SAHAJA sehari... Lepas dah biasa, paling lama seminggu pengalaman kerja, korang dah boleh bantai paling kurang 3 row sehari dengan partner korang... Kalau dah pro, paling kurang sorang boleh siapkan 3 row sehari.

Kerja trimming buah tak penat, Cuma terus terang gua cakap, badan gua tak cukup kuat nak lawan cuaca yang tak menentu. Lu bayangkan, lu bangun jam 3:45 pagi, mandi dalam cuaca sejuk serendah 9’ celcius... Sejuk sampai ke tulang.

Awal gua sampai gua mandi air panas, tapi gua perasan, lepas mandi air panas, lu keluar je dari pancutan air panas, badan lu akan menggeletar sebab kesejukan cuaca menggigit. 2-3 hari hidup gua terseksa dengan kesejukan pagi...

Masuk hari keempat, gua try tahan mandi air sejuk direct dari paip... Sejuknya memang macam ais, menggigit sampai ke tulang... Tapi tak lama lepas tu gua dah biasa, badan gua dah jadi normal, tak menggeletar lagi dengan kesejukan pagi.

Praktikalnya, lu kena ajar jinakkan badan lu dengan kesejukan & tak sampai setengah jam, lu akan jadi “Iceman”, setakat 9’ celcius – pedehal..? Hahaha...

Tu bab cuaca pagi... Masuk jam 11:00 pagi, matahari mula terpacak atas kepala, nasib lu baik kalau angin sepoi-sepoi bahasa, lu boleh kerja dengan pakaian biasa macam lu kerja dekat Malaysia. Tapi kalau lu kena cuaca gila, matahari terpacak atas kepala, 24-32’ celcius tapi angin sejuk menggila sekuat 25-45km/j, glove & jacket tebal tak kan mampu nak tolong lu.

Hingus meleleh pun lu tak kan sedar beb...

Pendek kata, cabaran paling teruk dekat sini bukan “kerja”, tapi lebih kepada “cuaca”.

Tokey Ladang jugak tak kan benarkan korang bekerja kalau cuaca hujan atau terlalu panas. Bukan sebab dia kesian dekat lu, yang tu lu kena paham... Tokey Ladang lebih sayangkan tanaman dia dari korang. Dia tau kalau korang kerja dalam hujan atau panas melampau, tanaman dalam ladang akan jadi mangsa keadaan.

Hahaha...!!!

TAMAT segmen “Chapter”, tunggu segmen seterusnya “RACUN”.

Waktu rehat...

No comments: